مناسب ترین زمان ازدواج چ زمانی است؟

مناسب ترین زمان ازدواج چ زمانی است؟



آنچه در وهله ها مقدماتی تصمیم به ازدواج مطرح می گـردد حاوی : خودآگاهی، دست یابی به شناخت، آگاهی در ازدواج و رسیدن به بلوغ شخصیتی، اجتماعی، اقتصادی و جنسی است. ابتدایی ترین شرط برای ازدواج، «رسیدن به خودآگاهی» است؛ یعنی فردی که تصمیم به ازدواج دارد در درجه اول باید نقاط قوت و ضعف خود را بطور تکمیل بشناسد، هدف های و ارزش های زندگـی اش را معیـن نماید و با شناسایی این نکات ، به گزینش همسـر اقدام نماید .

  ازدواج به چه معنی است؟

«آگاهی از ازدواج» پایه یک زندگـی موفق است. صرف نظـر از خودآگاهی، کسب آگاهی از ازدواج هـم از اهمیت خاص ای برخوردار است. این که شما آگاه باشید برای چه ازدواج می نمایید ، هدفتان از ازدواج چیست و… تمام در آینده زندگـی شما اثـر بسزایی خواهد داشت. چرا که احتـمال دارد پـس از ازدواج و مواجه شدن با نکات ی که در زندگـی با ارزش تر و حیاتی تر می باشند انگیزه های اولیه و سطحی رنگ ببازند.

اگر هدفتان از ازدواج فرار از زندگـی مجردی و تنهایی است، چنان چه فقط زیبایی طرف مقابلتان شما را جذب نمـوده است، چنان چه برای تأمین نیازهای مادی و جسمانی خود تصمیم به ازدواج گرفته اید باید به شما هشدار داد که با باورهای نادرستی تصمیم به ازدواج گرفته اید. احتمالا ازدواجی که با عشق (بدون شناخت کافی) انجـام می شـود زیبـا تر باشد، ولی داشتن زندگـی موفق را تضمین نخواهد کرد.

بلوغ و بلوغ

در مقوله بلوغ می توان گفت رسیدن به بلوغ جسمی شرط اولیه برای ازدواج است، ولی به غیر از آن باید بلوغ شخصیتی، اجتماعی و اقتصادی را هـم در نظـر داشت. نکات ی همچون رسیدن به شخصیتی یکپارچه و نه ایده آل، خودباوری، مسئولیت پذیری، کسب توانایی حل مسئله و بحران و… از جمله پیش شرط های ضـروری برای ازدواج است.

ضمناً استقلال مالی برای مـردان نیز از ارزش بالایی برخوردار است. همـان طور که اطلاع داریـد سن مناسب برای ازدواج با دقت به فرهنگ ها و جوامع متغیر است، ولی رسیدن به اقسام بلوغ به سن اشخـاص بستگی ندارد. احتمالا فردی را دیده باشید که در ۲۰ سالگی در حل مـوارد بسیار پخته عمل می کند ولی فردی ۴۰ ساله را هـم بشناسید که تاکنـون به استقلال مالی دست نیافته است.

طرف مقابلت را بیشتر بشناس

قدم با ارزش بعدی دست یابی به شناخت است. در واقع می توان گفت حساس ترین وهله ، «شناخت طرف مقابل» است. ضـروری است پیش از آن که عشقی به وجود آید به شناختن طرف مقابلتان بپردازید. این که شما بفهمید طرف مقابلتان چطور زندگـی می کند ، چه هدف های ی را در زندگـی دنبال می کند ، در برخورد با اقوام و رفیـق ها چطور رفتار می کند و… تمام راه های شناخت حساب می شود .

همان گونه که اطلاع داریـد بعد از ایجاد شدن عشق میـان دو نفر، هر یک از دو طرف با دیدن نقاط ضعف همدیـگر کوشش می کنند آن را انکار کنند و  با خیال این که این اختلاف ها و نقطه ضعف ها در زندگـی مشترک حل می شود اقدام به ازدواج می کنند.

به عبارت دیگر دلبستگی و علاقه دارا بودن صرف به یک فرد علـت محانـدکی بر شناخت وی نیست. اما نبایستی فراموش کنیم که پایه یک ازدواج موفق، «شناخت» و پایه یک زندگـی موفق، «عشق، اعتماد، گذشت و صداقت» می باشد. در واقع یک زوج وقتی در زندگـی مشترک خود موفق خواهند بود که خواسته ها و انتظارات خود را به صراحت بیان کنند، استقلال و فردیت خود را در طول زندگـی مشترک حفظ کنند و به حریم خصوصی طرف مقابل احترام بگذارند، شیوه های حل اختلاف را بیاموزند و به کار گیرند و برای حفظ رابطـه کوشش کنند.

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.